Na Divadelním náměstí v Karlových Varech vyrostla u příležitosti oslav 700 let od narození významného panovníka Karla IV. jezdecká socha, která se stala jasnou dominantou revitalizovaného prostoru. Místo pro novou trvalou připomínku tohoto velikána bylo vybráno pečlivě i s ohledem na jeho viditelnost z mnoha okolních vyhlídek – nová jezdecká socha se tak rychle stala důležitým orientačním bodem v lázeňském centru města. Samotná jezdecká socha je vyrobena z 10 mm silného ocelového plechu, podstavec pak z dohladka obroušeného LiaporBetonu.
Autorem pomníku je akademický sochař Michal Gabriel, vznik sochy podnítil karlovarský Rotary klub, který od doby svého vzniku v roce 1926 svými aktivitami a projekty pozitivně ovlivňuje karlovarský region. Pro financování záměru byla uspořádána sbírka, nejštědřejších 300 donátorů je uvedeno na třech z celkového počtu 56 ocelových lamel, které tvoří sokl. Samotný jezdecký monument je sestaven z 280 dílů 10 mm silného ocelového plechu. Jednotlivé šablony jsou vyřezány laserovou technologií a do celku vrstveny navařováním. Rozložení objemu sochy v hustý rastr ocelových desek má překvapivý optický účinek. V oblasti soklu je mezi deskami zřetelný průsvit svatováclavské koruny jako symbol majestátu Karla IV. Výška díla včetně soklu je 5,6 m, váha pak zhruba 30 tun. Na zadní straně soklu je umístěna deska s textem, který se týká geneze pomníku.
Pro výrobu podstavce ve tvaru kvádru a desky byla na konci roku 2021 Kanceláří architektury města Karlovy Vary oslovena firma Lias Vintířov, která byla na začátku roku 2022 opravdu vybrána jako dodavatel této části projektu. Zadání bylo pro Lias Vintířov výzvou – bylo třeba vymyslet způsob výroby a následné instalace na základě předloženého návrhu. I když počáteční úvahy směřovaly k vytvoření monolitické podkladní desky přímo na staveništi, na kterou se následně ukotví prefabrikovaný kvádr podstavce, díky velmi přísným požadavkům na jednotnost povrchové úpravy bylo nakonec rozhodnuto, že materiál musí být z jedné záměsi a tudíž bude potřeba prefabrikovat obě části podstavce. Po výrobě vzorků a testu broušení byl vytvořen koncept instalace a rozkresleny výrobní výkresy. Bylo potřeba pečlivě zvolit jak finální recepturu betonové směsi, tak vhodnou intenzitu obrusu desky.
LIAS Vintířov nakonec přizval ke vzájemné kooperaci místní dodavatele – brusiče a kameníky, kteří dokázali zajistit úpravu povrchu v předpokládané kvalitě. Třešničkou na dortu pak byl požadavek na vypískování písma s označením sochy přímo na desku podstavce. Jak už to tak bývá, největší výzvou byl čas, který zoufale scházel - nutná technologická přestávka mezi broušením a vlastní výrobou musela být v délce minimálně tří týdnů. Takže byl jen jeden jediný pokus na uvedení teorie do praxe, protože oprava by se v požadovaném termínu nestihla zrealizovat. Zadavatel byl ale s výsledkem spokojen a úsilí korunoval úspěšný transport i instalace.
Výstavba sochy Karla IV navázala na dlouhou tradici budování pocty tomuto významnému vladaři – v osmnáctém, devatenáctém i dvacátém století totiž v Karlových Varech vzpomínali na zakladatele města právě tím, že mu vytvořili jeho tesanou podobiznu.
11. 7. 2022